Violations of the financial employee in his legal work
DOI:
https://doi.org/10.35246/jols.v36i4.509Keywords:
the concept of financial violation, legislation, jurisprudence, financial violation issued by a legal act, order to spend, actual exchange, financial violation in government Contracts.Abstract
The financial violation must be defined as a concept for the purpose of distinguishing this concept from other terms that may be suspected in the context of the job and the violations of the financial employee that may be disciplinary or even punitive. From Egypt and Iraq, in addition to addressing the doctrinal aspect in the two countries above and the extent to which the specialized jurists dealt with the statement of financial violations, or even highlighting images that could be considered that the violation committed by the financial employee falls under the framework of the financial violation. Which may result in a financial violation by the financial employee, and we touched upon the request of him to indicate the financial violations in the aspect of the administrative work that the administration comes and in which there is a picture of the financial violations. A legal effect, whether by establishing a legal center, canceling it, or even modifying the legal position, and because our research is limited to the framework of the statement of financial violations committed by the authorities. The financial officer in the field of the job, we have touched upon in explaining the violations within the scope of issuing an order to spend by the financial officer with the authority, who may be, for example (the minister or the general manager) going through the actual exchange process implemented by the (accountant) for example, but the last requirement In it, we discussed the financial violations committed by the financial employee in the field of government contracts in terms of the means of contracting and implementation.
Downloads
References
I. د.ابراهيم عبد الكريم الغازي_ التشريع المالي(الميزانية العامة للدولة)_مكتبة كلية القانون والسياسة_جامعة بغداد_1970.
II. د.احمد محمد مرجان_واجب الموظف العام في حماية المال العام في ضوء النظام الاداري الاسلامي (مع القاء الضوء على النظام السعودي)_الطبعة الثانية_دار النهضة العربية_القاهرة_مصر _2010.
III. د.ثروت عبد العال احمد_النظام القانوني للمخالفات المالية_دار النهضة العربية للطباعة والنشر_القاهرة_مصر_2002.
IV. د.خطار شلبي _علوم مالية وتشريع مالي- الطبعة السادسة- المنشورات الحقوقية- بيروت- لبنان- 2002.
V. د.سليمان محمد الطماوي_القضاء الاداري_الكتاب الثالث_قضاء التأديب_دار الفكر العربي للطباعة والنشر_القاهرة_مصر_1987.
VI. د.عباس محمد نصر الله_المالية العامة والموازنة العامة_ الطبعة الاولى_مكتبة زين الحقوقية والادبية_بيروت_لبنان _2015.
VII. د.عبد العزيز عبد المنعم خليفة_مسؤولية الادارة عن تصرفاتها القانونية(القرارات والعقود الادارية في الفقه وقضاء مجلس الدولة)_منشأة المعارف_الاسكندرية_مصر_2007.
VIII. = دعوى التعويض الاداري في الفقه وقضاء مجلس الدولة_ منشأة المعارف_ الاسكندرية_مصر-2009.
IX. د.عمر حلمي_طبيعة اختصاص القضاء الاداري بمنازعات العقودالادارية_دار النهضة العربية للطباعة والنشر_القاهرة_مصر_1993.
X. فاروق أحمد خماس ومحمد عبد الله الدليمي_الوجيز في النظرية العامة للعقود الادارية_كلية القانون/جامعة الموصل_1992.
XI. د.محمد حلمي مراد_مالية الدولة_مطبعة دار النهضة العربية للطباعة والنشر_ مصر_القاهرة_1957.
XII. د.مروان القطب_مدخل الى المالية العامة والتشريع المالي والضريبي_ الطبعة الاولى_مكتبة الجامعة اللبنانية_صيدا_لبنان _2011.
XIII. د.محمدرفعت عبد الوهاب- مبادئ واحكام القانون الاداري- منشورات الحلبي الحقوقية- بيروت- لبنان- 2005.
ثانيا: الرسائل والاطاريح
I. .ثروت محمد عوض محجوب التحقيق الاداري ودور النيابة الادارية فيه_اطروحة دكتوراه في قسم القانون الاداري_ جامعة عين الشمس/كلية الحقوق_القاهرة_مصر_1994.
II. .حامد جسوم حمزة عطية الدعمي_ دور ديوان الرقابة المالية الاتحادي في حماية المال العام(دراسة مقارنة)_رسالة ماجستير في القانون العام_ جامعة بابل/كلية القانون_العراق_2015.
III. سعد عطية حمد-الرقابة على الانفاق العام في العقود الحكومية- اطروحة دكتوراه- جامعة تكريت- كلية القانون- العراق-2013.
ثالثا: القوانين
I. قانون الجهاز المركزي للمحاسبات المصري رقم(144)لسنة1988(المعدل).
II. قانون المحاسبة العمومية اللبناني الصادر بالمرسوم رقم14969في 30/12/1963.
III. قانون ديوان الرقابة المالية العراقي رقم(42)لسنة1968(الملغي).
IV. قانون ديوان الرقابة المالية الاتحادي العراقي النافذ رقم(31)لسنة2011(المعدل).
ثالثا:التعليمات
I. تعليمات تنفيذ العقود الحكومية العراقية رقم(2)لسنة 2014.
ثالثا:التقارير والدوريات
I. تقرير الفصل الثاني الصادر من ديوان الرقابة المالية الاتحادي في العراق(دائرة التدقيق والمتابعة)للفترة من1/4/2020الى غاية 30/6/2020_الفصل الرابع من هذا التقرير_نتائج تنفيذ رقابة المشروعية_رقم الكتاب الخاص بهذه القضية(6833)في 4/5/2020الخاص بتدقيق الاضابير الشخصية لبعض الموظفين في وزارة الخارجية.
II. تقرير ديوان الرقابة المالية الاتحادي في العراق الفصل الثاني لسنة2020_رقم التقرير الخاص بالقضية بالعدد(7842)في22/6/2020_اعمال الرقابة والتدقيق على حساب مكتب المفتش العام(الملغي)لديوان الوقف السني للسنة المنتهية 31/كانون الاول/2018_ص36( قرار منشور).
III. تقرير الفصل الثاني ل ديوان الرقابة المالية في العراق الصادر في 2020_رقم الكتاب الخاص بالقضية بالعدد(6892)في5/5/2020 الخاص باجراءات للعقد المرقم(1,2018)الخاص بالصيانة والدعم اللوجستي للطائرات المبرم من قبل وزارة الدفاع العراقية/المديرية العامة للتسليح والتجهيز.
IV. قرير الفصل الثاني لديوان الرقابة المالية الاتحادي لسنة 2020_ رقم التقرير الخاص بالقضية(7942)في24/6/2020الخاصة بتدقيق اجراءات التعاقدية للعقد المرقم(17/لسنة2019)المبرم بين شركة الفاو الهندسية والشركة الاجنبية_ ص29(قرار منشور).
خامسا: المصادر الاجنبية
I. Luc sajdj_Reflexions sur le principe de separation des ordonnateurs et des comptables ,Revue Finances publiques N41,1993,p64.et s.
سادسا: المواقع الالكترونية
II. https:LLwww.parliament.gov.eg
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Legal Sciences, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Journal of Legal Sciences cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.