The Ambit of modern commercial freedom in field of air transport

Authors

  • محمد عزت فاضل, أ.م.د college of Law/ Mosul University

DOI:

https://doi.org/10.35246/jols.v34is.257

Keywords:

constitution, Competition, investment, Air Transport, freedom

Abstract

Liberalization of air transport depending on the freedom of companies to get investment and market access, including guarantee the Open Skies, and the transport must be based on equal opportunities in the field of capacity, and free competition.

UAEs Constitution of 1971 adopted the freedom of economic activity, and social justice of the economy. The UAE legislator left the Conditions of services license to the specialist authority, It does not include establishment and preparation of airports or airstrips for civil aircrafts, as well as that the license does not include use or investment of airports. He also left setting rules of competition in the air transport sector to the federal authorities or local because of the nature of the federal regulatory system. While the Iraqi legislature is inclined to adopt modern economic fundamentals and to encourage investment, including the possibility of establishing the creation and preparation of airports or airstrips for civil aircraft, use or investment, as well as the competition systems are subject under a central law.

The UAE law established General Authority of Civil Aviation, which considered as an independent body to contribute to the implementation of the Civil Aviation Act. While Iraqi legislator did not establish an independent body.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

I. ابراهيم بنعمر, حوار بعنوان(ترتكز إستراتيجية قطاع النقل الجوي على الرفع من مساهمته في الاقتصاد الوطني), مجلة الطيران العربي, الهيئة العربية للطيران المدني, العدد 24, المغرب, 2015(بحث).
II. أشرف خليل, مقال بعنوان(فوائد تحرير النقل الجوي, مجلة الطيران العربي, الهيئة العربية للطيران المدني), مجلة الطيران العربي, الهيئة العربية للطيران المدني, العدد 24, المغرب, 2015(بحث).
III. الادارة العامة للهيئة, المنافسة وتعزيز القدرات التنافسية للناقلات العربية, الاجتماع الخامس والثلاثين للجنة النقل الدولي, ورقة عمل صادرة من الهيئة العامة للطيران المدني/جامعة الدول العربية, الرباط 2015(وثيقة)
IV. الأمانة العامة للايكاو, السلامة والأمن في اطار التحرير الاقتصادي, 2005, دراسة منشورة على الموقع الاتي: www.icao.int/ (منشور الكتروني).
V. د. ثروت بدوي, النظم السياسية, دار النهضة العربية, القاهرة, 1989 (كتاب).
VI. زوبير ارزوقي, حماية المستهلك في ظل المنافسة الحرة, رسالة ماجستير, جامعة مولود معمري –تيزي وزو /كلية الحقوق والعلوم السياسية, الجزائر, 2011(رسالة علمية).
VII. د.صالح دجال, حمـاية الحـريات ودولـة القـانـون, رسالة دكتوراه, جامعة الجزائر /كلية الحقوق, الجزائر,2010(رسالة علمية).
VIII. د.عادلة رجب, تحرير قطاع النقل الجوي :الفرص والتحديات, ورقة عمل رقم 109, المركز المصري للدراسات الاقتصادية ECES, القاهرة, 2005(ورقة عمل).
IX. عبد السلام رحومه, تجارب الخصخصة وآثارها في رفع الكفاءة الاقتصادية, 2016, بحث منشور على موقع دراسات: http://www.siironline.org (منشور الكتروني)
X. كحال سلمى, مجلس المنافسة وضبط النشاط الاقتصادي, رسالة ماجستير, جامعة امحمد بوقرة برمرداس/ كلية الحقوق, الجزائر, 2009(رسالة علمية).
XI. د.كسال سامية, مبدأ حرية التجارة والصناعة أساس قانوني للمنافسة الحرة, الملتقى الوطني حول:"حرية المنافسة في القانون الجزائري يومي 3-4 أفريل 2013, كلية الحقوق والعلوم السياسية, جامعة باجي مختار ـ عنابة, بحث منشور على الموقع الاتي: http://dr.sassane.over-blog.com/. (منشور الكتروني)
XII. فارس الجواري, أثر تطـــور سوق الطيــران على اقتصاديات العراق..., 2015, دراسة بحثية منشورة على موقع طيران العالم العربي: http://www.awavmag.com(منشور الكتروني)
XIII. مجموعة باحثين, من أجل انبعاث الاقتصاد الجزائري, مساهمة من منتدى رؤساء المؤسسات, ب.م, الجزائر, 2015(كتاب).
XIV. منصور داود, الآليات القانونية لضبط النشاط الاقتصادي في الجزائر, رسالة دكتوراه, جامعة محمد خيضر بسكرة/ كلية الحقوق والعلوم السياسية, الجزائر, 2016(رسالة علمية).
XV. د.مازن احمد, المنافسة العادلة التحديات وطرق مواكبتها(الفريق والجهاز العربي للتفتيش الاقتصادي, الاجتماع الرابع والثلاثين للجنة النقل الجوي /الهيئة العامة للطيران المدني/جامعة الدول العربية, المغرب, 2015, ورقة عمل منشورة على الموقع الاتي: www.acao.org(منشور الكتروني)
XVI. محمد محمد عبد اللطيف, الدستور والمنافسة, كلية الحقوق – جامعة المنصورة, 2016, بحث منشور على الموقع الاتي:www.hccourt.gov.eg/(منشور الكتروني)
XVII. منظمة التجارة العالمية, مراجعة السياسة التجارية في دولة الامارات العربية المتحدة 2012, منظمة التجارة العالمية, جنيف2012(كتاب).
XVIII. مجلس منظمة الطيران المدني الدولي: الوثيقة رقم 9082 Doc سياسات الايكاو بشأن رسوم المطارات وخدمات الملاحة الجوية,, الطبعة التاسعة, كندا: منظمة icao, 2012(كتاب).
XIX. منظمة الطيران المدني الدولي ايكاوicao , التقرير السنوي للمجلس: رقم الوثيقة (9898), منظمة icao, كندا 2007(كتاب).
XX. منظمة الاياتا, النظام الاقتصادي للنقل الجوي الدولي - سياسة الأثر الاقتصادي والتحديات المتعلقة بانتشار فرض الضرائب وغير المبررة, ورقة عمل مقدمة الى الجمعية العمومية/منظمة الطيران المدني الدولي -الدورة التاسعة والثلاثون- اللجنة الاقتصادية: رقم الوثيقة(A39-WP/1271 EC/10), منشورة على الموقع الالكتروني لمنظمة الايكاو: www.icao.int/.(منشور الكتروني)
XXI. منظمة الطيران المدني الدولي, تقرير مؤتمر اقتصاديات المطارات وخدمات الملاحة الجوية: Doc 9908, منظمة icao, كندا 2008(كتاب).
XXII. نادية لاكلي, شروط حظر الاتفاقات المقيدة للمنافسة, مجلة دراسات وابحاث, جامعة الجلفة, الجزائر, 2015: www.revue-dirassat.org (منشور الكتروني)
XXIII. ورقة عمل بعنوان (قواعد التنظيم الاقتصادي للنقل الجوي) مقدمة من الحكومة الاردنية الى الجمعية العمومية لمنظمة الطيران المدني الدولي (ايكاوicao )/ اللجنة الاقتصادية الدورة الخامسة والثلاثون, رقم الوثيقة 214, 2004(ورقة عمل).
XXIV. التعديل الخامس للدستور الامريكي لسنة 1787 (القوانين)
XXV. دستور دولة الامارات العربية المتحدة لسنة 1971 (القوانين)
XXVI. دستور باراغواي لسنة 1992(القوانين).
XXVII. دستور البيرو لسنة 1993 (القوانين)
XXVIII. الدستور السويسري لسنة 1999 المعدل(القوانين).
XXIX. دستور العراق لسنة 2005(القوانين)
XXX. دستور الاكوادور لسنة 2008 المعدل (القوانين)
XXXI. قانون الطيران المدني العراقي رقم (148) لسنة 1974 المعدل (القوانين)
XXXII. القانون الاتحادي الاماراتي رقم 20 لسنة 1991 في شأن الطيران المدني(القوانين).
XXXIII. القانون الاتحادي الاماراتي رقم 4 لسنة 1996 بشأن تنظيم الهيئة العامة للطيران(القوانين).
XXXIV. قانون الاستثمار العراقي رقم 13 لسنة 2006(القوانين).
XXXV. قانون المنافسة ومنع الاحتكار العراقي رقم 14 لسنة 2010(القوانين).
XXXVI. القانون الاتحادي الاماراتي رقم (4) لسنة 2012 في شأن تنظيم المنافسة(القوانين).
XXXVII. قانون الاتحادي الاماراتي رقم (2) لسنة 2015 بشأن الشركات التجارية(القوانين).
XXXVIII. قانون الموازنة العامة الاتحادية رقم (1) لسنة 2019(القوانين).

XXXIX. Daniel Griswold, Free Trade: Free Markets Rating the 108th Congress, Cato Institute, Center for Trade Policy Studies, No. 28,Washington 16 March 2005 (Book).
XL. . Jolanta Drozdz, Algirdas Miškinis, Benefits and threats of free trade, 2 (14),Publishing House of Wrocław University of Economics Wrocław, 2011 (Book)
XLI. Doc 8632 Approved by the Council of ICAO'S on 24 February 1999 Published by direction of the Council, Icao's policies on taxation in the field of international air, third edition, 2000. Published on the website of the Organization of ICAO: www.icao.int/ (Electronic publication)
XLII. Supplement to doc 8632 Icao’s policies on taxation in the field of international air Transport, by the authority of the Council of ICAO’S JULY 2009. Published on the website of the Organization of ICAO: www.icao.int/(Electronic publication)
XLIII. world bank group, Globalization and International Trade; world bank 2016. Published book on at the following location: http://www.worldbank.org/ (Electronic publication)

Downloads

Published

2020-01-10

Issue

Section

Special Issues

How to Cite

فاضل محمد عزت. 2020. “The Ambit of Modern Commercial Freedom in Field of Air Transport”. Journal of Legal Sciences 34 (4): 157-91. https://doi.org/10.35246/jols.v34is.257.

Similar Articles

1-10 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.