الإلتزامات المترتبة على عقد الإعلان الإلكتروني

Authors

  • جليل حسن الساعدي, أ.د. كلية القانون / جامعة بغداد
  • فاطمة نجم محمد كلية القانون / جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.35246/jols.v33is.164

Keywords:

الاعلان الالكتروني

Abstract

      The continuous development in the field of information and communication systems led to the emergence of many new contracts for the processing of Internet services and how to use them, Which is the online advertising contract some kind of them. Nowadays, the internet is considered one of the most important media advertising for products and services comparing to what traditional advertising services present, a lot of advertisers are resorting to publish their ads electronically , Their means of doing so is to contract with an online publisher or an e-advertising agency that in turn contracts the publisher for the same purpose , The electronic advertising contract entails a set of obligations on both the publisher and the online advertiser , One of the most prominent obligations of an online publisher is the commitment to electronic media before contracting , And commitment to provide electronic advertising service and commitment to provide confidentiality of the profession , The obligation of the online advertiser is to be obliged to pay cash , The obligation to provide the electronic publisher with information necessary for the performance of the advertising work and the obligation to review and accept the electronic advertisement .


 

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً : المصادر العربية :
I. د.أحمد إبراهيم عطية , النظام القانوني للإعلانات في القانون المدني , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2006.
II. د.أسامة أبو الحسن مجاهد, خصوصية التعاقد عبر الإنترنت , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2003 .
III. د.السيد محمد السيد عمران , الإلتزام بالإعلام الإلكتروني قبل التعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , الدار الجامعية , مصر, 2006
IV. د.جعفر الفضلي , الوجيز في العقود المسماة , الطبعة الثانية , دار إبن الأثير للطباعة والنشر , العراق , الموصل , 2005 .
V. د.جليل الساعدي , مشكلات التعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , مكتبة السنهوري , بغداد , 2011 .
VI. د. حسن عبد الباسط جميعي ، حماية المستهلك (الحماية الخاصة لرضاء المستهلك في عقود الإستهلاك) ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1996.
VII. د.حماد مصطفى عزب , الجوانب القانونية للإعلان عن المنتجات عبر الإنترنت (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2014 .
VIII. د.خليل صابات , الإعلان , الطبعة الأولى , مكتبة الإنكلو مصرية , القاهرة , 1969.
IX. د.سعدون العامري , تعويض الضرر في المسؤولية التقصيرية , مركز البحوث القانونية , وزارة العدل , بغداد , 1981 .
X. د.شيرزاد عزيز سلمان , عقد الإعلان في القانون (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , دار دجلة , عمان , الأردن , 2008 .
XI. د.صبري حمد خاطر ، الإلتزام قبل التعاقد بتقديم المعلومات ، بحث منشور في مجلة العلوم القانونية ، جامعة بغداد , كلية القانون , المجلد الحادي عشر، العدد الأول ، 1996 .
XII. د.فاروق الأباصيري , عقد الإشتراك في قواعد المعلومات الإلكترونية , دار النهضة العربية , القاهرة , 2003 .
XIII. د.فؤاد الشعيبي , التنظيم القانوني لعقود خدمات الإتصالات، الطبعة الأولى , منشورات الحلبي الحقوقية ، بيروت , لبنان ، 2014 .
XIV. د.كمال قاسم ثروت , الوجيز في شرح أحكام عقد المقاولة , ج2 , الطبعة الأولى , مطبعة أوفسيت الوسام , بغداد , 1976 .
XV. د.محمد حسام محمود لطفي , عقود خدمات المعلومات (دراسة في القانونين المصري والفرنسي) , بدون جهة نشر , القاهرة , 1994.
XVI. د.محمد حسين منصور , المسؤولية الإلكترونية , الطبعة الأولى , دار الجامعة الجديدة , الأسكندرية , 2009 .
XVII. د.مصطفى موسى العجارمة , التنظيم القانوني للتعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , دار الكتب القانونية , مصر , 2010 .
XVIII. د.موفق حماد عبد , الحماية المدنية للمستهلك في عقود التجارة الإلكترونية (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , منشورات الحلبي الحقوقية , بيروت , لبنان , 2011 .
XIX. د.نزيه محمد الصادق المهدي , الإلتزام قبل التعاقدي بالإدلاء بالبيانات المتعلقة بالعقد وتطبيقاته على بعض أنواع العقود , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 1982.
ثانياً : المصادر الأجنبية :
I. André , Developments recent en matière de monnaie – électronique , France , n 72 , décembre , 1999 .
II. Nicosia Francesco M., Advertising , Management , and Society ,(Book Commentary), Journal of Advertising , American Academy of advertising ,V.4 , I . 1, 1975 , P 42 , Available on : http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00913367.1975.10672576?journalCodeujoa20
III. Théo Hassler , contrat de publicité , Dalloz ,Paris ,France, 2008 .
ثالثاً : القوانين والأوامر :
أ – القوانين العربية :
I. القانون المدني المصري رقم (131) لسنة 1948 المعدل النافذ .
II. القانون المدني العراقي رقم (40) لسنة 1951 المعدل النافذ .
III. قانون حماية المستهلك المصري رقم (67) لسنة 2006 النافذ .
IV. قانون حماية المستهلك العراقي رقم (1) لسنة 2010 النافذ .
V. قانون التوقيع الإلكتروني والمعاملات الإلكترونية العراقي رقم (78) لسنة 2012 النافذ

ب – القوانين والأوامر الفرنسية :
I. Ordonnance n° 86-1243 du 1 décembre 1986 relative à la liberté des prix et de la concurrence . Available on :
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=8CC5770909CFA9FB2AA0603052347210.tpdjo09v_3?cidTexte=JORFTEXT000000333548&dateTexte=19960702
II. Loi n° 93-122 du 29 janvier 1993 relative à la prévention de la corruption et à la transparence de la vie économique et des procédures publiques (Loi Sapin) , Availbale on :
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000000711604

Downloads

Published

2019-07-15

How to Cite

الساعدي جليل حسن, and محمد فاطمة نجم. 2019. “الإلتزامات المترتبة على عقد الإعلان الإلكتروني”. Journal of Legal Sciences 33 (4): 35-63. https://doi.org/10.35246/jols.v33is.164.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)