الإلتزامات المترتبة على عقد الإعلان الإلكتروني
DOI:
https://doi.org/10.35246/jols.v33is.164Keywords:
الاعلان الالكترونيAbstract
The continuous development in the field of information and communication systems led to the emergence of many new contracts for the processing of Internet services and how to use them, Which is the online advertising contract some kind of them. Nowadays, the internet is considered one of the most important media advertising for products and services comparing to what traditional advertising services present, a lot of advertisers are resorting to publish their ads electronically , Their means of doing so is to contract with an online publisher or an e-advertising agency that in turn contracts the publisher for the same purpose , The electronic advertising contract entails a set of obligations on both the publisher and the online advertiser , One of the most prominent obligations of an online publisher is the commitment to electronic media before contracting , And commitment to provide electronic advertising service and commitment to provide confidentiality of the profession , The obligation of the online advertiser is to be obliged to pay cash , The obligation to provide the electronic publisher with information necessary for the performance of the advertising work and the obligation to review and accept the electronic advertisement .
Downloads
References
I. د.أحمد إبراهيم عطية , النظام القانوني للإعلانات في القانون المدني , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2006.
II. د.أسامة أبو الحسن مجاهد, خصوصية التعاقد عبر الإنترنت , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2003 .
III. د.السيد محمد السيد عمران , الإلتزام بالإعلام الإلكتروني قبل التعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , الدار الجامعية , مصر, 2006
IV. د.جعفر الفضلي , الوجيز في العقود المسماة , الطبعة الثانية , دار إبن الأثير للطباعة والنشر , العراق , الموصل , 2005 .
V. د.جليل الساعدي , مشكلات التعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , مكتبة السنهوري , بغداد , 2011 .
VI. د. حسن عبد الباسط جميعي ، حماية المستهلك (الحماية الخاصة لرضاء المستهلك في عقود الإستهلاك) ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1996.
VII. د.حماد مصطفى عزب , الجوانب القانونية للإعلان عن المنتجات عبر الإنترنت (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 2014 .
VIII. د.خليل صابات , الإعلان , الطبعة الأولى , مكتبة الإنكلو مصرية , القاهرة , 1969.
IX. د.سعدون العامري , تعويض الضرر في المسؤولية التقصيرية , مركز البحوث القانونية , وزارة العدل , بغداد , 1981 .
X. د.شيرزاد عزيز سلمان , عقد الإعلان في القانون (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , دار دجلة , عمان , الأردن , 2008 .
XI. د.صبري حمد خاطر ، الإلتزام قبل التعاقد بتقديم المعلومات ، بحث منشور في مجلة العلوم القانونية ، جامعة بغداد , كلية القانون , المجلد الحادي عشر، العدد الأول ، 1996 .
XII. د.فاروق الأباصيري , عقد الإشتراك في قواعد المعلومات الإلكترونية , دار النهضة العربية , القاهرة , 2003 .
XIII. د.فؤاد الشعيبي , التنظيم القانوني لعقود خدمات الإتصالات، الطبعة الأولى , منشورات الحلبي الحقوقية ، بيروت , لبنان ، 2014 .
XIV. د.كمال قاسم ثروت , الوجيز في شرح أحكام عقد المقاولة , ج2 , الطبعة الأولى , مطبعة أوفسيت الوسام , بغداد , 1976 .
XV. د.محمد حسام محمود لطفي , عقود خدمات المعلومات (دراسة في القانونين المصري والفرنسي) , بدون جهة نشر , القاهرة , 1994.
XVI. د.محمد حسين منصور , المسؤولية الإلكترونية , الطبعة الأولى , دار الجامعة الجديدة , الأسكندرية , 2009 .
XVII. د.مصطفى موسى العجارمة , التنظيم القانوني للتعاقد عبر شبكة الإنترنت , الطبعة الأولى , دار الكتب القانونية , مصر , 2010 .
XVIII. د.موفق حماد عبد , الحماية المدنية للمستهلك في عقود التجارة الإلكترونية (دراسة مقارنة) , الطبعة الأولى , منشورات الحلبي الحقوقية , بيروت , لبنان , 2011 .
XIX. د.نزيه محمد الصادق المهدي , الإلتزام قبل التعاقدي بالإدلاء بالبيانات المتعلقة بالعقد وتطبيقاته على بعض أنواع العقود , الطبعة الأولى , دار النهضة العربية , القاهرة , 1982.
ثانياً : المصادر الأجنبية :
I. André , Developments recent en matière de monnaie – électronique , France , n 72 , décembre , 1999 .
II. Nicosia Francesco M., Advertising , Management , and Society ,(Book Commentary), Journal of Advertising , American Academy of advertising ,V.4 , I . 1, 1975 , P 42 , Available on : http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00913367.1975.10672576?journalCodeujoa20
III. Théo Hassler , contrat de publicité , Dalloz ,Paris ,France, 2008 .
ثالثاً : القوانين والأوامر :
أ – القوانين العربية :
I. القانون المدني المصري رقم (131) لسنة 1948 المعدل النافذ .
II. القانون المدني العراقي رقم (40) لسنة 1951 المعدل النافذ .
III. قانون حماية المستهلك المصري رقم (67) لسنة 2006 النافذ .
IV. قانون حماية المستهلك العراقي رقم (1) لسنة 2010 النافذ .
V. قانون التوقيع الإلكتروني والمعاملات الإلكترونية العراقي رقم (78) لسنة 2012 النافذ
ب – القوانين والأوامر الفرنسية :
I. Ordonnance n° 86-1243 du 1 décembre 1986 relative à la liberté des prix et de la concurrence . Available on :
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=8CC5770909CFA9FB2AA0603052347210.tpdjo09v_3?cidTexte=JORFTEXT000000333548&dateTexte=19960702
II. Loi n° 93-122 du 29 janvier 1993 relative à la prévention de la corruption et à la transparence de la vie économique et des procédures publiques (Loi Sapin) , Availbale on :
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000000711604
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Journal of Legal Sciences, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Journal of Legal Sciences cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.